search..

Follower@cinta

Selasa, 1 Jun 2010

Tunang

Assalamualaikum semua warga blogger sekalian... percintaan yang bermula dengan perkenalan bagi mendapatkan keserasian sesama pasangan menjangkau langkah kedua selepasnya ialah tali pertunangan.. Teratakindah ingin memberi pendapat melalui menilaian dan kajian teratakindah selama ini..

Ramai dikalangan kita yang melayari bahtera percintaan inginkan sesuatu yang lebih hampir sebelum menuju ke gerbang perkahwinan iaitu pertunangan yang indah. Pertunangan membawa maksud ikatan persetujuan antara kedua belak pihak..baik perempuan ataupun lelaki. pertunangan juga menjadi kayu pengukur kepada keserasian sewaktu bercinta.

Ramai yang beranggapan bertunang adalah suatu situasi yang bahaya..kerana mereka menganggap banyak dugaan akan tiba semasa ikatan pertunangan. Sebenarnya itu semua bergantung kepada mentality pasangan itu sendiri. Bila mempunyai ikatan pertunangan jiwa semakin sensitif.

Lebih menyedihkan lagi bila berlakunya tindakan diluar batasan akibat sifat cemburu..kaum lelaki dengan sifat panas barannya..wanita dengan sifat cemburu butanya..seorang angin barat seorang angin timur..bila berlanggar puting beliung jadinya..mengapa ini berlaku? Melalui pemerhatian teratakindah, ia berpunca dari sensitivity pasangan itu sendiri...

Teratakindah ingin berkongsi Tips sebagai panduan kepada anda yang bakal bertunang atau sudah bertunang..

1. Percaya
Sebelum bercinta berjanji setia dan percaya dengan cinta..bila bertunang kenapa kepercayaan itu terpadam..Percaya itu la yang menentukan langkah pelayaran anda. Jika berlaku syak wasangka. harusnya selidik terlebih dahulu.

2. Jujur
Dalam konteks kejujuran ini, setiap pasangan harusnya memberi tahu setiap gerak geri anda..contohnya jika hendak keluar dan ingin berjumpa seseorang, Beri tahu dengan sejujurnya.. Sebaik-baiknya bawak lah sekali tunang anda itu..ia akan lebih berasa dihargaai. Jangan la nak buang air besor pun nak bitau!

3. Berdoa
Setiap manusia tidak terlepas dari pegangan agama masing2 yang menjadi tonggak kehidupan..minta pada yang maha esa agar kukuhkan percintaan yang akhirnya ke pelamin yang diangankan..

4. Rapat dengan keluarga bakal mertua
Pasangan akan berasa selesa dengan hubungan juka direstui orang tua.. pastikan sewaktu tali pertunangan ini menjadi medan suai kenal antara kita sesama mertua. ia penting bagi meyakinkan pihak bakal mertua tentang niat ikhlasnya.

5. Batas
Dinasihatkan kepada pasangan yang bertunang, perbataskan lah langkah anda bersama rakan-rakan..jiwa manusia tidak semuanya sama..jagalah hati tunang anda.biar la luangkan masa bersama sebelum menantikan hari-hari bahagia..

6. Perbincangan
Dalam dunia ini tidak ada sesiapa yang sempurna.Jadi luangkan masa berbincang bersama tunang anda, mungkin soal persediaan perkahwinan.. Ketepikan sifat mementingkan diri sendiri..Dengan perbincangan tiada hati yang terluka. Tidak kira lah apa jua masalah, bincanglah dengan pasanganmu..Bukan niat ingin bebankan, tetapi ingin meluahkan kepada orang yang paling dipercayai..dengan ini si dia lebih terasa dihargai.

7. Control
Hah ini fenomina yang sering berlaku terhadap pasangan yang bertunang.. Bila mempunyai ikatan pertunangan, tiada hak mengawal pasangan anda 100% melainkan hal2 yang patut dihalang.. Ramai dikalangan orang yang bertunang mengambil kesempatan atas tiket "bertunang" untuk mengawal pasanagan mereka..jangan jadikan tunang anda "remote control".

8. Bertanggungjawab
Ketika bercinta lazimnya menletakkan sifat tanggungjawab dan sifat mengambil berat dilavel yang pertama..Tetapi bila bergelar pasanagan bertunang, adakah prinsip ini dikekalkan? atau bertambah? atau berkurang? tepuk dada tanya selera.. Jadilah title "bertunang" ini suatu medium latihan sifat yang lebih kepada kebajikan pasangan anda.

9. Romantik
Kekalkan romantik anda sama seperti sewaktu bercinta.

10. Positif
Pemikiran positif adalah pemikiran yang matang. Meletakkan masalah ditempat yang positif akan selamaykan hubungan pertunangan anda. Haruslah anda berfikir positif sebelum benar-benar terdapat bukti yang kuat.

11 ulasan:

Pencacai Alim berkata...

Salam singgah..:)

Teratakindah berkata...

slamat datang Zaini!!!!

iman berkata...

salam, menarik tips2 tu... anothers side of man... selalunya ntry2 bgini tulisan seorg wanita dan jarang sekali temui hasil papan kekunci seorang adam atas isu begini... Nice, jemputlah singgah ke laman saya.

p/s try to add you kat Ym tp tak berjaya... blum rezeki sy agaknya ni. kalau sudi silalah add saya.

Just a random girl... berkata...

Nice info. Like it!

nurmisnan berkata...

salam salam
hahahha... yang bab mertua tuh
bukan semua org blh maintain..
lepas kahwin jadi lain...

insyaallah.. jika niat kita sentiasa
ikhlas utk bersatu dgn yg dicinta
Allah akan kekalkan hubungan ini
hingga ke mati. yang penting selalu
berdoa.. gd day.. =)

Cikbelog berkata...

semasa bertunang selalunya banyak dugaan kan

Seri berkata...

harap lepas nikah pun masih amalkan tips tu. sesuai juga

noreed berkata...

nice info. thanks for sharing :)

ghafur berkata...

salam knal, nice blog
try usha2 kt blog www.pekngasedap.blogspot.com

Lydia Miza berkata...

salam
mmg saat pertunangan adalah ssat yg indah.menanti si dia menjadi milik kita kadang kala ada yg berdebar dan tak kurang juga ada yg sentiasa berbalah kerana sentiasa ingin menguasai si dia yg dicinta krn menganggap dia dah kita miliki.

Unknown berkata...

Секс в Киеве с проститутками. Украсить вечер обществом прекрасных дам в наше время стало легко и просто. Обворожительная леди составит компанию состоятельному мужчине. Подробности встречи по телефону.

Create your own banner at mybannermaker.com!