search..

Follower@cinta

Rabu, 20 Januari 2010

Apa yang perlu Wanita sedar...

Bila bercakap soal wanita, kita terbayang suatu sifat yang penuh dengan kelembutan dan keprihatinan yang tinggi berbanding lelaki. Sesetengah berpendapat beza wanita berbanding lelaki adalah emosi. Tetapi harus diingat manusia mempunyai perasaan yang sama. Manusia yang tidak berperasaan ialah manusia yang kurang normal.Perasaan ini juga disebut sebagai emosi. Emosi yang tidak terkawal boleh mengundang masalah dalam diri dan orang lain.banyak pendapat mengatakan emosi yang tidak terkawal ini ialah ego.. Apa itu ego? bagaimana ia wujud dalam diri?

Ego adalah suatu sifat semulajadi manusia sejak azali lagi. Perasaan ego yang tidak terkawal menyebabkan baran, stress, dan pentingkan diri sendiri. Dalam perhubungan percintaan lazimnya pasangan yang bercinta sering kali dihantui perasaan ego ini. Emosi yang tidak terkawal boleh merosakkan hubungan tersebut.

Wanita sering menitik beratkan soal penampilan dan kecantikan fizikal. Wanita juga terlampau obses dengan berat badan. Lagi menyedihkan sanggup apa sahaja demi mendapatkan tubuh badan yang diinginkan.Bila emosi tidak dikawal dengan sempurna, ia akan jadi lebih serius dan boleh membawa kepada maut. Fitrah manusia suka dengan pujian tetapi sukar terima kritikan dan kelemahan diri. akhirnya terjerumus dengan tabiat yang tidak sihat seperti mengambil dadah, mengamalkan tabiat makan yg berbahaya dan lain-lain tanpa berfikir soal risiko. Bila emosi memainkan fungsi dalam badan, semua masyarakat sekeliling tidak diendahnya.

Saya tersentak dan terkilan kenapa wanita terlampau obses sehingga sanggup buat apa saja yang boleh memudaratkan diri sendiri. Wanita sebegini harus diberi perhatian. Wanita juga harus sedar dan berfikir soal orang tersayang. Jangan terlampau ikut perasaan sanggup ketepikan orang yang tersayang ataupun keluarga. Hubungan akan menjadi lebih keruh jika tidak ditangani lebih serius lagi.

Emosi adalah permainan manusia.. Jangan biarkan diri dikuasi emosi sebaliknya diri yang kawal emosi. Harus diingat bukan lah semua wanita seperti ini dan bukan lah bermaksud lelaki terlepas dari ego yang tinggi. Kawalan emosi itu penting bagi menjamin keselesaan dalam kehidupan seharian dan dunia percintaan.

Teratakindah
20 jan. 2010

Tiada ulasan:

Create your own banner at mybannermaker.com!