search..

Follower@cinta

Khamis, 7 Januari 2010

Cinta semudah A..B..C???

Bila kita cakap soal cinta ramai diantara kita menganggap cinta itu mudah... Apakah perkataan mudah itu lahirnya dari keegoan dalam berkata-kata ataupun ia sememangnya expert dalam cinta?? Consep cinta yang sebenar dapat dihurai dengan merenung kembali sejarah ketamadunan manusia... sebagai contoh percintaan manusia pertama dimuka bumi ini iaitu Adam dan Hawa... Bagaikan Seantero dunia yg terbentang luas begitu la hebatnya cinta mereka... bercinta didalam syurga kemudian ditakdirkan kedunia melebarkan lagi jurang percintaan mereka. jika zaman serba canggih ini manusia teruja dengan lemudahan sms,mms dan sebagainya dan yang terbaru gps yg berfungsi sebagai penunjuk arah tatkala tersesat dipertengahan jalan. Dengan kekuatan cinta mereka dipertemukan kembali sejak sekian lama mencari tanpa menggunakan kemodenan seperti sekarang. itu la cinta sebenar. tidak semudah itu cinta labelkan mudah untuk diterokai dan di selami dengan waras.

Jika disuruh pelajar sekolah rendah membaca ABC, sudah pasti sampai ke huruf yang terakhir die menjawab dengan mudah. Begitu la juga dikalangan orang dewasa yang mengagungkan cinta yang dianggap mahkota terindah itu baginya mudah.

Segelintir kaum lelaki bermegah-megah dengan ayat-ayat manis sehingga terpukau wanita-wanita seolah-olah dirasuk..Itulah senjata utama bagi lelaki. Harus diingat, kaum wanita juga tidak kurang hebatnya dengan hanya mendedahkan senjata-senjata tubuh mereka bagi mengiurkan kaum lelaki. Itu ke Cinta? jika dengan cara itu bagi mereka mendapatkan cinta, tidak bermakna cinta tersebut..seolah-olah kita mencuri secara terang-terangan.

Bila konsep cinta hendak diterokai, langkah yang pertama hendaklah kita tahu setakat mana keihklasan hati kita. Kadang kala manusia nie mengambil pendekatan yang mudah soal keihklasan itu sendiri.. Cinta bermula dari persahabatan tetapi sukar bagi mereka Cinta berakhir dengan persahabatan semula. Dimana letaknya keikhlasan didalam hati?

Langkah yang ke-2 ialah, sabar. untuk mendapat cinta yang sejati iaitu cinta yang lahir dari hati perlu kesabaran yang tinggi.. jika harini kita cuba untuk pikat sigadis tetapi tidak berjaya, jangan kita berputus asa, kerana untuk mendapat keserasian bersama kadang kala mengambil masa yang lama. Jika kita mudah berputus asa, maka niat kita tidak ikhlas utk berdampingan dengan cintanya.. cinta bukan seperti mencari pekerjaan, tetapi cinta perlukan ruang dan masa untuk mencapai keserasian bersama.

Langkah yang ke-3 ialah mengambil berat. Bila seseorang sering bertanya khabar, setitik noda dihati terubat. Manusia ni kadang kala selalu meletakkan ego yang tinggi dibahu mereka. Sebagai contoh anda sering bertanya khabar dan mengambil berat tentang kehidupan si gadis/teruna. tetapi si gadis/teruna tidak menyedari @ ego ,tetapi hakikatnya nilai cinta terpupuk dengan sendirinya dalam sanubari mereka tanpa disedari (kalo sedarpun die wat dekkk jer). Dan jangan diharap ia akan berterus terang dengan kekuatan cinta yang dirasainya.(itu ego namanya) Caranya mudah untuk mengetahui langkah tersebut menjadi ataupun tidak. cuba anda sepikan diri 2 hingga 3 hari. Mesti si dia tertanya-tanya dan ternanti-nanti dimana gerangan anda. Maka disitu tewaslah keegoannya.Tetapi awas, ego yang tinggi susah jgk nak lentur.. hanya perlu teruskan caring mu itu, mungkin cintamu akan terbalas.

Cinta perlukan pengorbanan. pengorbanan yang dimaksudkan adalah dari segi toleransi antara kamu dan si dia. untuk mencapai cinta sejati perlu ada Give and Take.. jangan disebabkan ego semua hendak jadi juara. cinta tidak pernah mengajar pasangan bertelagah cinta juga tidak mengajar erti kemenangan & kekalahan.Tetapi cinta mengajar seseorg hidup lebih matang untuk berfikir akibat pergaduhan sesama sendiri. Campak egomu itu kelaut.Dengan ego terjadinya cerai berai.

Kehidupan cinta seharian dikelilingi masalah dan kesibukan dalam urusan seharian. berilah ruang pada diri untuk mengenali cinta agar Cinta nan sejati kekal abadi untuk selamanya.Cinta bukan lah semudah A,B,C tetapi ia sangat rumit untuk dihayati bagi mendapat ketulusan cinta.



Penulis: Teratakindah
1:40am
7 januari2010

Tiada ulasan:

Create your own banner at mybannermaker.com!