search..

Follower@cinta

Khamis, 14 Januari 2010

Bahana Cinta Pandang Pertama

Cinta adalah fitrah manusia yang lahir dari hati. Perasaan cinta juga bukan suatu benda yang boleh ditukarganti seperti baju..ataupun dimodified seperti aksesori kereta. Cinta merangkumi keseluruhan jiwa seorang manusia yang normal. Ingin merasakan nilai cinta itu, perlulah ia di pupuk supaya dapat merealisasikan nilai jiwa selari dengan kehendak manusia.

Ramai orang mengejar cinta, tetapi sejauh mana pengertian cinta itu sendiri? Perasaan cinta pandang pertama bukan lah nilai cinta yang agung. Cinta pandang pertama ini lebih kepada luaran atau fizikal semata-mata. percayalah 90% pencinta cinta pandang pertama ini adalah dari luaran semata-mata. Cinta tidak akan datang mudah sebaliknya ia perlu suatu pendekatan hati untuk dipupuk supaya nilai cinta sebenar menjadi realiti.

Cinta pandang pertama juga kebiasaannya bermula dari kaum lelaki. mungkin keanggunan paras wajah sebagai daya penarik kepada sikumbang.. Dalam pemerhatian saya mendapati sebilangan besar percintaan gagal adalah disebabkan oleh tidak mendapat keserasian.. kenapa tidak serasi?? sebab kedua-dua pihak hanya memandang luaran dan terus menjalinkan percintaan tanpa memberi ruang kepada hati untuk menilai. Tidak mustahil percintaan yang agung tercipta disebabkan kesabaran yang tinggi semata-mata untuk mengenali hati dengan lebih dekat dan serasi.

Cinta pandang pertama sebenarnya adalah normal bagi manusia.tetapi harus diingat percintaan hanya berlandaskan pandang pertama adalah sangat bahaya.. Cinta harus dipupuk dan dinilai dari pandang pertama sehinggalah diyakini serasi baru lah mengorak langkah seterusnya mencapai nilai cinta yang sejati.

Percintaan yang mula berputik harus disiram, dibaja dan dijaga dengan penuh keikhlasan hati. Hati yang ikhlas pasti akan mendapat tempat yang terindah dalam dunia percintaan. Cinta tidak perlu tergopoh-gapah untuk declare dalam perhubungan sebaliknya beri peluang untuk hati mengenali dengan lebih dekat lagi. perjalanan cinta yang panjang bermula dengan kepayahan tetapi harus diingat setiap kepayahan itu diiringi dengan usaha dan setiap usaha itu pasti membuah hasil yang berbaloi. Jangan mudah mengalah dengan cinta. Cuba dan pupuk lah nilai cinta itu sendiri. akal diberi untuk memilih dan menilai sejauh mana kedudukan hati untuk bercinta.


Penulis: Teratakindah
11.00pm Khamis
14 january 2010

3 ulasan:

Mawar_berduri berkata...

Salam,

Stuju2....Cinta tu kan tak leh paksa2..tak leh la nak terburu2...jangan la excitrd sangat ..ahax

teratakindah berkata...

TQ mawar_berduri....
paksaan dlm percintaan hanya mengundang penyesalan dibelakang hari tapi dgn terapan nilai cinta mengundang kebahagiaan bersama...insyaAllah

Aanis Kamaruzaman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.